I midten af 1800-tallet var
postbude ikke noget, som den danske landbefolkning
så meget til. Men i takt med udviklingen på landet
voksede behovet for bedre adgang til kommunikation,
og med tiden blev der ansat bude i selv de mest
tyndtbefolkede egne af landet. Snart blev landposten
en velkendt og folkekær figur i landdistrikterne. |
De første landpostbude
I 1848 blev der på
Generalpostdirektørens initiativ lavet et
forslag om også at gøre Postvæsenet tilgængeligt
for landdistrikterne. Forslaget var baseret på
et forsøg, som postmesteren i Haderslev, Nicolai
Nissen, to år forinden havde fået lov til at
lave. Forslaget i 1848 sigtede mod at "gjøre
Postvæsenet saa tilgængeligt som muligt for
alle" og blev sendt til amtsråd og
sogneforstanderskaber i hele landet. Det blev
foreslået at oprette brevindleveringssteder
langs de eksisterende postruter, hvis der var
mere end fire mil (30 km) mellem posthusene. Her
kunne de postbude, der kom forbi, aflevere og
modtage forsendelser til de folk, der boede i
nærheden. En væsentlig
udvikling begyndte fra 1876, hvor der blev
etableret omdelingsruter hele vejen til
landbefolkningens privatadresse. Med tiden blev
stadig flere af udvekslingsruterne erstattet af
omdelingsruter - også i de mest tyndtbefolkede
egne af landet.
Af Ministeriet for offentlige Arbejders
"Beretning om Postvæsenet og dets Virksomhed"
(1919) fremgår det, at de sidste
udvekslingsruter i løbet af finansåret 1907/8 er
blevet erstattet med omdelingsruter. Med andre
ord var der fra dette år altså daglig omdeling
af post til hele den danske befolkning. |
|
Landpost på ruten iført
en hue, som blev fremsendt som model i 1891
I 1893 fik landpostbudene
fuld uniform. |
Hverdagens gode
budbringere
Landposten blev med tiden en uundværlig
del af hverdagen i landdistrikterne. Han
var det omvandrende postkontor, der
sørgede for åbne kommunikationslinjer
til resten af landet. Hos landpostbuddet
kunne kunderne både købe frimærker,
tegne abonnementer på aviser og blade,
bestille penge fra deres postgirokonto
og betale regninger. Ofte var der mange
penge med rundt på ruten- heriblandt
"grisepenge", som var kontanter til
landmændene fra slagteriet. |
|
Søren Ole
Christiansen
klar til dagens rute, som i mange år
var
Sindal - Fjelsted- Teklaborg.
Han indtrådte i
postvæsenet, som landpostbud
den 1. februar 1919
Han fik bevilget
pension den 1. juni 1957
|
|